FRÅGOR OCH SVAR

Vanliga frågor och svar till dig som är hyresgäst på Fabo 


Var vänder jag mig om något behöver åtgärdas i min lägenhet?

I toppmenyn på hemsidan kan du klicka på fliken Serviceanmälan och göra din serviceanmälan på hemsidan. Önskar du kontakta oss på telefon går det också bra. Du ringer då telefonnummer 0346-88 66 25. Telefontider för serviceanmälan kan du se här

Kan jag betala min hyra via autogiro? 

Ja, kontakta kundtjänst så får du hjälp med blankett. Alternativet är att du anmäler autogiro och/eller e-faktura på din bank. 

Får jag ha hund/katt i bostaden?

Ja, du får ha hund/katt i din bostad. När det gäller rastning av hund/katt ska det ske under ordnade förhållanden och utanför fastigheten. Koppla din hund/katt och ta hand om lämningarna. Om detta inte sköts kan det ses som störningar, därför är det viktigt att du tänker på att plocka upp efter din hund/katt och inte låter hunden skälla i sin ensamhet.

När kommer hyresavin och när ska hyran vara betald?

Hyresavin kommer omkring den 15:e varje månad och hyran ska betalas senast sista vardagen i kalendermånaden före aktuell hyresmånad. Exempelvis ska juli hyran betalas senast 30 juni om det är en vardag. 

Hur säger jag upp min lägenhet?

Ta med ditt hyreskontrakt och besök Fabos huvudkontor på Möllegatan 2. Uppsägningen ska alltid vara skriftlig och undertecknad, därför fungerar det inte att säga upp sig via mail. Skickar du in din uppsägning, glöm då inte att underteckna den. Uppsägningstiden är tre kalendermånader. Om du till exempel säger upp ditt hyreskontrakt i april, då upphör kontraktet den 31 juli. Undantaget är dödsfall då är uppsägningstiden en kalendermånad. 

Om jag får erbjudande och tackar nej, förlorar jag min köplats?

Får man tre erbjudanden under en sexmånadersperiod och tackar nej eller inte svarar på dessa erbjudande blir man spärrad för vidare erbjudande de närmaste sex månaderna därefter. Man faller inte bort från kön utan behåller sina köpoäng.   

När får jag byta lägenhet inom Fabo? 

När du bott i samma lägenhet i minst ett år. 

Får jag renovera min lägenhet själv?

Du får inte ändra planlösningen i lägenheten. Mindre renoveringar som till exempel tapetsering kan få ske men då på ett fackmannamässigt sätt. Du måste alltid kontakta lägenhetsförvaltare innan för tillåtelse och råd för hur du ska gå tillväga. Som hyresgäst har du också rätt till HLU, Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll.

Vad gör jag om en lampa går sönder?

Fabo står för byte av lampor i fasta installationer såsom köksbänksbelysning, badrumsbelysning samt lampor i kyl och frys. Önskar du hjälp med annan belysning kan vi hjälpa till mot en kostnad. Skapa en serviceanmälan.

Vad innebär Öppen Fiber från Telia?

Fabos fastigheter* är anslutna till "Öppen Fiber från Telia". Det betyder att du som hyresgäst kan välja att ansluta dig till Telias tjänster inom tv, bredband och telefoni. I ditt boende hos Fabo ingår Telias tv-paket ”Start” samt en tv-box. Här kan du läsa mer om hur du aktiverar tv-tjänsten och hur tv-boxen levereras från Telia. Du kan också läsa om Telias tilläggspaket samt hur du kan få hjälp med installation.

För info om möjliga tjänsteleverantörer du kan använda med Öppen Fiber från Telia, besök på bredbandswebben där du ser vad som gäller för just ditt boende.

Observera att samtliga tjänster beställs hos och supportas av vald leverantör. Den dagen du flyttar kontaktar du själv Telia för information om hur tv-boxen ska återlämnas.

*Gäller ej Fagered, Okome och Fegen.