Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.

I oktober släcks det

Den 1 oktober 2018 kommer Fabo gå över till Öppen Fiber och i och med övergången bryts kontakten för kabel-tv.

I majoriteten av Fabos bestånd har Öppen Fiber installerats. Detta innebär att du bland annat får en snabbare informationsöverföring där alla i hushållet kan använda datorer, surfplattor, telefoner och tv samtidigt utan att farten går ner eller att bilden hackar. Det är en viktig åtgärd då framtidens digitala tjänster kommer kräva mycket bandbredd.

Den 1 oktober 2018 kommer Fabo gå över till Öppen Fiber och i och med övergången bryts kontakten för kabel-tv och det markbundna nätet. Därför kan det bli svart i rutan om du inte har gjort ditt val av operatör/tv-tjänst innan dess. Anslutningen gäller merparten av Fabos fastigheter men inte alla. Detta gäller enbart de lägenheter där vi tillsammans med Telia/Ericsson och LSS/Blacklink Network AB anslutade Öppen Fiber. Är du osäker på om du har Öppen Fiber kontakta Telias kundtjänst på telefonnummer 90 200.

Som hyresgäst hos Fabo ingår tv-paketet Start från Telia och det paketet är gratis. Du kan gå in på www.telia.se/aktiveralänk till annan webbplats för att ansluta dig till Start-paketet. Vill du veta mer om tv från Telia kan du besöka deras hemsida telia.se/tvlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster där du också kan se vilka kanaler och playtjänster som ingår i paketet. Är du intresserad av andra operatörer kan du gå in på bredbandswebben.se för att se vilka övriga operatörer som är anslutna till fastigheten på din adress. Men vill du ha Telia som operatör måste du gå in på telia.se/aktivera för att få det alternativ som är gratis.

För att komma igång med din tv från Telia behöver du först aktivera tjänsten. Det gör du på telia.se/aktivera. Efter att du har aktiverat tjänsten skickar Telia ut en tv-box och de koder du behöver för att komma igång. Tv-boxen ska kopplas in i din wifi-router alternativt medieomvandlare beroende på om du har bredband från Telia eller inte. Saknar du någon utrustning kommer den att skickas ut till dig separat någon dag efter tv-boxen.

Behöver du ha hjälp att installera utrusningen? Hos Telia finns tjänsten installationshjälp och ingår utan extra kostnad. Installationshjälpen kan du beställa efter att du har aktiverat tjänsterna.

Vid installation ska följande utrustning finnas från Telia:

1. TV Box - Denna får alla som ska se på TV från Telia.

2. Inteno switch/Tjänstefördelare - Denna behövs hos de hyresgäster som enbart beställer TV. Finns det ingen i lägenheten vid installation ska det komma en sådan på posten några dagar senare.

3. Router - Denna får de Teliakunder som beställer Bredband och/eller Telefon/TV.

Saknar du utrustning vänligen kontakta Telias kundtjänst på telefonnummer 90 200.