Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.

Frågor och svar

Vanliga frågor och svar för dig som är hyresgäst på Fabo

Vart vänder jag mig om något behöver åtgärdas i lägenheten?

På Fabos första sida finns en ikon för felanmälan. Klicka där och logga in för att göra din felanmälan på hemsidan. Önskar du kontakta oss per telefon går det bra att ringa felanmälan på telefon 0346-88 66 25.

Kan jag betala min hyra via autogiro?

Ja, kontakta kontoret så får du hjälp med blankett. Alternativ är att du anmäler på din internetbank. Det finns även möjlighet till e-faktura.

När kommer hyresavin?
Omkring den 15:e varje månad.

Hur säger jag upp min lägenhet?
Ta med ditt hyreskontrakt och besök Fabos kontor på Rörbecksgatan 6. Uppsägningen skall alltid vara skriftlig och undertecknad, därför fungerar det inte att säga upp sig via mail. Skickar du in din uppsägning, glöm inte då att underteckna den.

Hur lång är uppsägningstiden?

Uppsägningstiden är tre kalendermånader. Om du till exempel säger upp ditt hyreskontrakt i april, då upphör kontraktet den 31 juli att gälla. I samband med dödsfall är uppsägningstiden en kalendermånad.

Vad ska jag göra om mina grannar stör mig?

Kontakta felanmälan på telefon 0346-88 66 25. Om störningen sker efter kontorstid, kontakta Securitas på telefon 010-470 51 50.

Har Fabo någon bostadskö?
Ja - och det är alltid kötiden, det vill säga hur länge du har stått som lägenhetssökande hos Fabo, som avgör din placering bland alla inkomna intresseanmälningar till Fabo.

Om jag får erbjudande och tackar nej, förlorar jag min köplats?
Får man tre erbjudande under en sexmånadersperiod och tackar nej eller inte svarar på dessa erbjudande, blir man spärrad för vidare erbjudande de närmaste sex månaderna därefter. Man faller inte bort från kön utan behåller sina köpoäng.

När får jag byta lägenhet inom Fabo?
När du bott i samma lägenhet i minst ett år.

När ska hyran vara betald?
Hyran skall betalas senast sista vardagen i kalendermånaden före aktuell hyresmånad. Exempelvis skall juli hyran betalas senast den 30 juni om det är en vardag.

Får jag tapetsera min lägenhet själv?
Om det sker på ett fackmannamässigt sätt. Detta gäller också målningsarbeten i lägenheten. Kontakta gärna kundvärden innan för råd hur du skall gå tillväga.

Får jag själv göra ett valv mellan två rum?
Nej, du får inte ändra planlösningen i lägenheten.